U organizaciji Agencije za rad i zapošljavanje BiH, a uz podršku Vlade Švicarske i Projekta zapošljavanja mladih (YEP) jučer je održan Forum službi zapošljavanja na kojem su se suočili predstavnici svih službi za zapošljavanje iz BiH te predstavnici poslodavaca koji su praktičnim primjerima i iskustvima koje su imali sa službama ukazali na potrebu za razvojem saradnje sa poslodavcima a kako bi se ispunila ključna funkcija službi – posredovanje.
U otvorenoj i žustroj diskusiji, koja je ukazala na dobre, ali i loše primjere odgovaranja na potrebe poslodavaca od strane službi došlo se do konkretnih preporuka za bolje djelovanje, a kako je Forum organizovan u formatu dvije panel diskusije, donosimo zaključke oba panela:
Panel: Primjeri dobre i loše prakse – iskustva poslodavaca u odnosu na saradnju sa Javnim službama/zavodima za zapošljavanje
- Visoko profilisane industrije/kompanije ne traže zaposlenike putem JSZ već koriste:
- Interne kanale bez objave oglasa (vlastite baze podataka)
- Privatne agencije, lokalne radio stanice i web portale
- Na evidencijama JSZ uglavnom nema odgovarajućih profila koji bi zadovoljili potrebe poslodavaca
- U slučajevima kada JSZ vrše posredovanje prema prijavi potreba za radnicima, upućeni kandidati nisu zadovoljavajući, često su nedovoljno motivisani, ali se situacija se razlikuje od lokacije do lokacije
- Od ključne važnosti su programi zapošljavanja koji moraju biti prilagođeni potrebama tržišta, jer postoje periodi kada je potreban veći broj radnika, a u trenutku kada ne postoje objavljeni programi te bi ovaj vid podrške trebao biti prilagođen potrebama poslodavaca, i dostupan kontinuirano kako bi dao maksimalne rezultate
- Programi obuke, doobuke, prekvalifikacije su ulaganje u budućnost naročito s obzirom na činjenicu da se na evidencijama JSZ nalaze osobe koje su nezaposlene duže vremena i koje sa formalno stečenim kvalifikacijama ne mogu pronaći zaposlenje, ili zbog nedostatka iskustva u struci njihove kvalifikacije nisu više relevantne
- Odnos između JSZ i poslodavaca kao ključnih faktora na tržištu rada treba biti partnerski i otvoren kako bi se ostvarila šira saradnja sa ciljem unapređenja situacije na tržištu rada
- Tema narednog Foruma službi zapošljavanja trebala bi biti aktivne mjere zapošljavanja
Panel: Iskustva i primjeri prakse JSZ u odnosu na saradnju sa poslodavcima:
- Službe su opredijeljene za saradnju sa poslodavcima kao ključnim partnerima iako postoje evidentne prepreke za unapređenje ove saradnje
- Iako trenutno ne postoji obaveza za poslodavce da objavljuju oglase putem službi prema mišljenju predstavnika JSZ, uvođenje ove prakse bi uveliko doprinijelo unapređenju saradnje i većem zapošljavanju nezaposlenih lica koja se nalaze na evidencijama
- Treba otvoriti pitanje u odnosu na rad inspekcija rada
- Sa ciljem rasterećenja JSZ i omogućavanja savjetodavnih aktivnosti potrebno je unapređenje zakonodavnog okvira koje će voditi ka tačnim i potpunim evidencijama, izmještanju zdravstvenog osiugranja
- Program aktivnih politika zapošljavanja su kompleksni dolaze sa razičitih nivoa u FZZZ neophodno ih je prilagoditi potrebama poslodavaca, samo sprovođenje je veoma sporo; do trenutka kada poslodavac dobije sredstva prema programu, njegove potrebe za zapošljavanjem novih radnika je potpuno drugačija u odnosu na ranije iskazanu prema pozivu
- Ključ rada JSZ treba biti na savjetodavnom radu, jer su savjetodavci odgovorni da adekvatne radnike upućuju prema poslodavcima
- Evidentna je mala zainteresovanost za programe obuke i doobuke poslodavaca prema programima koji se objavljuje, npr. u JU Služba za zapošljavanje Kantona Sarajevo dok u slučaju programa FZZZ nema većih problema kada su u pitanju aktivne politike zapošljavanja
- Službe za zapošljavanje imaju zadatak da rade na razvoju vještina nezaposlenih, a slušajući potrebe tržišta, te da jačaju zapošljivost radnika kreiranjem adekvatnih programa aktivne politike zapošljavanja koji će odgovoriti na potrebe teško zapošljivih nezaposlenih (onih koji nemaju tražene kompetencije, kvalifikacije i koji se bez podrške službe ne bi zaposlili)
Cilj Foruma da se u otvorenoj diskusiji šireg kruga aktera, a prisustvovalo je blizu 70 učesnika, razgovara o primjerima dobre i loše prakse, preporukama poslodavaca iz privatnog sektora, kao i iskustava projekata švicarskog portfolija zapošljavanja mladih, te da se čuju praktične smjernice Zavoda za zapošljavanje Crne Gore koji su premašili očekivanja organizatora je zadovoljen. Evaluacija Foruma kroz upitnik učesnika o njihovim očekivanjima i zadovljstvu te interesu za buduće teme je pokazala da 50% učesnika smatra da je Forum za njih bio veoma koristan, te 49% da je bilo korisno, a samo jednoj osobi nije bilo korisno, dok je 99% učesnika ocijenilo da je organizacija bila veoma dobra. Učesnici, kao i organizatori su predložili da naredna tema službi budu aktivne mjere zapošljavanja, kao i da su Forumi u toj mjeri korisni za službe za zapošljavanje da ih treba organizovati tri puta godišnje, a da različite službe iz zemlje budu domaćini, na rotacionoj osnovi.